Donderdag 23 juni 2022
Opnieuw een Kapucijn in het Emmausklooster
Vanaf 12 juli 2022 zal opnieuw een broeder Kapucijn een paar maanden in het Emmausklooster in Velp wonen. Dit is de Duitse religieuze Broeder Christophorus Goedereis, die Provinciaal (Hoofd) was van de Duitse Kapucijnen Provincie tot juni van dit jaar.
Sinds 2020 behoren de weinige overgebleven Nederlandse Kapucijnen die in Tilburg gevestigd zijn tot de Duitse Provincie van de Orde. Als Provinciaal had br. Christophorus ook de opdracht uit Rome om de mogelijkheden voor een nieuw begin van de Kapucijnen
in Nederland te onderzoeken. Dit project staat nog steeds op de agenda en zal verder worden ontwikkeld.

Na het einde van zijn ambtstermijn zal br. Christophorus nu tot het eind van het jaar een sabbatical periode in Nederland doorbrengen. Van juli tot september zal hij in het Emmausklooster aanwezig zijn, 's morgens en 's avonds een tijd van gebed en stilte aanbieden aan pelgrims, beschikbaar zijn voor gesprekken en kijken of het Emmausklooster ook deel kan uitmaken van het nieuwe begin van de Kapucijnen in Nederland.

Van 27 juli tot 12 augustus zal br. Christophorus de plaatselijke pastoor Herman Schaepman vervangen en in die tijd de week- en zondagsdiensten in de parochie op zich nemen.
Christophorus Goedereis werd op 1 maart 1965 geboren in Nordhorn, vlak bij de Nederland-se grens. Hij trad in de Kapucijnen Orde in 1984 en studeerde filosofie en theologie in Münster en Rome. Hij werkte op verschillende plaatsen in Duitsland en heeft sinds 1995 bijna onafgebroken de leiding van de Orde gehad.
Naast zijn Duitse moedertaal spreekt br. Christophorus Engels en Italiaans, en verstaat hij ook Frans en Spaans. Twee jaar geleden begon hij Nederlands te leren.

We heten br. Christophorus welkom in het Emmausklooster en in onze parochie en wensen hem een rustgevende sabbatical, een goed verder aftasten voor het nieuwe begin van de Kapucijnen in Nederland.