Zaterdag 04 mei 2024
(Filmavond 23 mei) Het indrukwekkende levensverhaal van Father Stu
Op donderdag 23 mei is er een filmavond, waarbij het indrukwekkende verhaal van Father Stu wordt vertoond. Om 18.30 uur is er een H. Mis, aansluitend is er koffie/thee. Om 19.30 uur start de film. De ochtendmis vervalt. Deelnemers wordt verzocht zich aan te melden bij Jacqueline Brouwer, het parochiecentrum of via algemeen@st-elisabethparochie.nl.

Father Stu, zoals hij liefkozend werd genoemd, werd pas op late leeftijd tot het priesterschap geroepen. Voordien was Long een man van twaalf ambachten en dertien ongelukken.
               Stuart Long was een fervent atleet geweest. Hij speelde football op Carroll College, een katholieke universiteit in Montana, hoewel hij toen nog niet in God geloofde. Later ging hij boksen en won in 1985 het Montana Golden Gloves-kampioenschap. Daarna verhuisde hij naar Los Angeles in de hoop er een acteer-carrière op te bouwen. De kost verdiende hij als uitsmijter in een comedy club en in een nachtclub. Toen zijn plannen in de soep liepen, begon hij te werken in een museum in Pasadena; daarheen pendelde hij met zijn motorfiets.
               “Op een dag reed ik na het werk naar huis en werd ik aangereden door een auto”, vertelde pastoor Long in 2010 in een interview met The Montana Catholic. “De getuigen vertelden de sheriffs en verslaggevers dat ik over de weg rolde en dat een andere auto over me heen reed. En hier ben ik dan.”
               Father Stu had wat hij noemde een “religieuze ervaring” in het ziekenhuis. Kort daarop werd hij gedoopt. In 2003 begon hij aan zijn priesteropleiding aan het Mount Angel Seminary in Oregon. In de loop daarvan ontdekten artsen een vuistgrote tumor en diagnosticeerden ze hem met IBM (inclusion body-myositis), een zeldzame spierziekte waar geen genezing voor bestaat. Father Stu, die bekend stond om zijn no-nonsense-mentaliteit, overleed in 2014 na zeven jaar priester te zijn geweest.
               Volgens hoofdrolspeler Mark Wahlberg, die vele kilo’s moest aankomen voor deze rol, heeft Father Stu het potentieel om het publiek te inspireren om een relatie met God te overwegen. “Het voelde alsof het een verhaal en een boodschap is die iedereen moet horen”, aldus de Hollywood-ster in een recent interview op EWTN.