Vrijdag 12 april 2024
(Velp) Stand van zaken herbestemming kerk

Sinds 30 april vorig jaar is de HH. Vincentius en Antonius van Paduakerk te Velp gesloten voor de eredienst en andere activiteiten. Regelmatig geeft het kerkbestuur een update over de stand van zaken. Hieronder worden de belangrijkste ontwikkelingen opgesomd.

1: Overleg met bisdom

Vanuit de Brede Werkgroep, waarin onder meer de lokale Werkgroep Herbestemming Vincentiuskerk Velp (WHVV) is vertegenwoordigd, kwam de vraag voor de parochie naar voren wat de aankoopkosten zijn van het kerkelijk onroerend goed in Velp. De WHVV heeft een vitaliteitsscan van Ons Trefpunt opgesteld met daaruit voortvloeiend de voorlopige conclusie dat onder dezelfde huidige condities zoals nu ook voor Ons Trefpunt met de gemeente zijn overeengekomen, een verhuizing van Ons Trefpunt naar de kerk tot de mogelijkheden behoort en financieel haalbaar is. Wat de aankoopkosten zijn van het onroerend goed is dan een logische vervolgvraag.

Vanuit het bisdom, dat uiteindelijk akkoord moet geven bij verkoop aan een derde partij, wordt (altijd) om een taxatie verzocht. Op 19 januari heeft het kerkbestuur overleg gevoerd met het bisdom van ’s-Hertogenbosch. Voor het parochiebestuur bood het ook de kans om het bisdom bij te praten over het proces wat tot op heden lokaal is doorlopen. Dit vanuit de gedachte hoe meer informatie op dat niveau er al is, hoe beter.

Tijdens dit overleg zijn door het bisdom kaders gegeven voor het vervolg: het kerkbestuur brengt binnen afzienbare tijd het geheel op de markt. Op dat moment is de vraagprijs voor het geheel ook bekend. De vraagprijs dient marktconform te zijn en gebaseerd op twee onafhankelijke taxatierapporten, één taxatie vanuit het kerkbestuur en één vanuit het bisdom (in opdracht van de Raad voor Economische Aangelegenheden).

Het bisdom wijst het kerkbestuur op het belang om oog te blijven houden voor de afzonderlijke rollen en verantwoordelijkheden in het overlegproces met de Brede Werkgroep. Het kerkbestuur behartigt immers de belangen van de parochie c.q. de geloofsgemeenschap als geheel.

2. Taxaties uitgevoerd

Midden februari hebben de taxateur van de parochie en de taxateur van het bisdom de taxaties, uiteraard onafhankelijk en met de daartoe geldende taxatie regels, uitgevoerd. Op 26 maart en 2 april zijn de eindrapportages door deze taxatiebureaus verzonden aan het kerkbestuur. De volgende stap is het vaststellen van de verkoopprijs door de parochie.

3. Verkoopprijs

Het parochiebestuur heeft op 11 april de verkoopprijs van het gehele ensemble van het kerkelijk onroerend goed in Velp, dat wil zeggen de parochiekerk, het voorliggende kerkplein, pastorie en omliggende gronden, vastgesteld op 1.149.000 Euro kosten koper. Het parochiebestuur stelt de direct belanghebbende partijen, te weten onze parochianen, de Werkgroep Herbestemming Vincentiuskerk Velp, als ook het bisdom, gelijktijdig via een afzonderlijk bericht op de hoogte hiervan. Geïnteresseerde partijen voor aankoop van het onroerend goed kunnen zich melden bij de verkoopmakelaar van de parochie, te weten de heer David van Duinen (Spits Vastgoed).

4: Lekkage in de pastorie

Een korte tijd heeft de pastorie dus leeg gestaan na vertrek van de voorgaande huurder. Bij toeval is een lekkage ontdekt in de kelder van de pastorie die vakkundig en adequaat door een lokale loodgieter is opgelost. Het probleem lag bij een lekkend kraantje van een waterbuis die in de kelder loopt. Deze kraan is inmiddels vervangen. Daarnaast heeft dezelfde loodgieter de opdracht ontvangen om de hoger gelegen regenpijpen bladvrij te maken. Dat zal binnenkort gebeuren. Geen gemakkelijke klus op die hoogte.

5: Anti-kraak

Een leegstaande pastorie nodigt uit tot wellicht ongewenst gedrag door derden. Het parochiebestuur heeft daarom meerdere opties voor tijdelijk gebruik van de pastorie uitgebreid bekeken, waarbij ook vanuit Velp opties werden aangedragen. Uiteindelijk heeft het parochiebestuur gemeend dat bewoning, zeker in een tijd van grote woningnood, de voorkeur verdiende. Eerst werd gedacht om een lokaal persoon te helpen die verlegen lag om woonruimte, maar deze optie is naderhand afgevallen. Uiteindelijk is contact gelegd met een deskundig bedrijf die anti-kraak oplossingen aanbiedt en via VPS zijn twee bewoners geselecteerd die de pastorie sinds begin dit jaar bewonen. Ook zullen zij, zoals met hen afgesproken, het onderhoud in de voor -en achtertuin van de pastorie gaan verzorgen.

6: Evaluatie KBO Kerkhofploeg

Op 12 maart is er een evaluatie geweest met een afvaardiging vanuit KBO Velp en de werkhofploeg, als ook twee vertegenwoordigers vanuit het kerkbestuur. In het recente verleden verliepen de verwachtingen niet gelijk met elkaar en in een open gesprek zijn alle punten naar tevredenheid van beide partijen geëvalueerd en zijn er vervolgafspraken voor de toekomst gemaakt.