Vrijdag 01 maart 2024
(Zondag in Grave) Kies de Paaskaars van 2024
Aanstaande zondag krijgen de kerkgangers die in de Hemelvaartzaal van de Sint-Elisabethkerk samenkomen de keuze uit twaalf Paaskaarsen voor 2024. Deze enquête, die inmiddels traditie is, vindt plaats aansluitend aan de hoogmis van 10.00 uur.

Hoe zit dat eigenlijk met de Paaskaars (in de Paaswake)?

Aan het begin van deze viering wordt het vuur gewijd en de paaskaars aangestoken. Ze staat symbool voor de verrezen Christus, het Licht van de wereld. In een verduisterde kerk wordt ze in processie tot bij het altaar gedragen. De gelovigen ontvangen het licht van deze paaskaars en geven het aan elkaar door. Gedurende de hele paastijd zal de paaskaars branden; buiten deze sterke tijd zal ze alleen bij een doop of een uitvaart ontstoken worden. Zoals een geloofsgemeenschap samenkomt rond haar éne Heer, zo verzamelt ze ook rond het symbool van de ene Heer: de éne paaskaars.