Dinsdag 23 mei 2023
‘Machuut’ mag er zijn, als bedevaart al drie eeuwen
Maandag 29 mei, Tweede Pinksterdag,
kent onze parochie in Escharen als vanouds
haar bedevaart rond Sint- Machutus.

Om acht en tien uur zijn hier in de St.-Lambertuskerk  H. Missen.
‘s Middags om drie uur is de Kinderzegen.
Hiertoe zijn als Dankviering in het bijzonder
de dopelingen, eerstecommunicanten en vormelingen,
hun ouders en grootouders uitgenodigd

Machutus bindt
H. Machutus is hier, het Land van Maas en Waal en de omgeving van Kleef gekend en aldus tot recent opgetekend als heiligend bij kinderziekten, verlammingen en rampspoed in de landbouw.  Ondanks dat een eerste Vroegmis al jaren is vervallen staat men van heinde en verre bijtijds aan de kerkdeur. Met name om tien uur zit ‘de Lambertus in Esteren’ bomvol.  Beide erediensten verzorgt Koor Beers/Escharen de zang en kent men de Ziekenzegening aan de hand van het Reliek van Machuut.

Dan de Dankviering om drie uur
Enkele uren later staat dezelfde kerk in parochiekern Escharen op stelten als om drie uur dopelingen, communicanten en vormelingen met pastoor Herman Schaepman  kort maar krachtig de Dankviering oppakken.