Dinsdag 16 januari 2024
(Aanstaande zondag) Parochie viert 200e sterfdag "Graafse" bisschop Van Velde de Melroy
Op 22 januari overleed te Brussel de Roermondse bisschop Van Velde de Melroy. Op zijn verzoek werd de prelaat begraven op het hoogkoor van de Sint-Elisabethkerk. Vanuit deze ‘bisschopskerk’ oefende Van Velde zijn bisschopsambt uit. Op zondag 21 januari staat de parochie stil bij zijn tweehonderdste sterfdag. De hoofdcelebrant van de hoogmis om 10.00 uur is mgr. dr. Everard de Jong, hulpbisschop van Roermond.

De St.-Elisabethkerk komt in 1804 gereed voor de katholieke eredienst onder de bezielende leiding van bisschop Joannes van Velde de Melroy. Hij werkt tussen 1802 en 1811 vanuit Grave na het door Napoleon opheffen van zijn Roermondse bisdom. In het verlengde van zijn wilsbeschikking rust de monseigneur na zijn overlijden te Brussel sinds 1824 in een graf op het hoogkoor.
Bisschop Baron Van Velde de Melroy herstelt niet alleen de beschadigde, deels uitgewoonde kerk. Hij verrijkt deze tevens met kerkmeubilair uit de Vlaamse Barok (rond 1700), zoals het gemarmerde hoogaltaar, twee zijaltaren, de communiebank (1758) en de biechtstoelen (1713). De preekstoel met de in het oog springende Franciscus is van de hand van Antwerpenaar Ludovicus Willemsen. Een haak in een nabijgelegen pilaar duidt er wellicht op dat een preek vóór de komst van een geluidsinstallatie boven de kerkgangers ‘donderde’.