Vrijdag 20 januari 2023
Sleuteloverdracht, dankbare buiging en ‘Als de pastoor niet meer vraagt…’
Hierbij denk ikzelf terug aan mijn jeugd in Maastricht
en waarbij tijdens carnaval de sleutel van de stad
door de burgemeester werd overgedragen aan Prins carnaval.
Bij sleuteloverdracht denk ik ook aan de eerste keer
Dat ik mijn eigen appartementje had in Parijs
en van de eigenaar de sleutels kreeg.
Eenieder krijgt in hett leven te maken met sleuteloverdracht.

Sleuteloverdracht in Escharen
Zo heeft Joop van Raay na jaren trouwe dienst als hoofdkoster zijn sleutels overgedragen aan Sean McGrath.
Beide zijn bekenden in Escharen. Joop van Raay, geboren en getogen in Escharen, heeft de scharniermomenten van zijn leven om en rond de kerk doorgebracht. Doop, Eerste Heilige Communie, Vormsel. In zijn jonge jaren misdienaar geweest, vrij van school krijgen om een Uitvaart te verzorgen. Na 18 jaar trouwe dienst als koster draagt hij het stokje nu over.
We zijn hem dankbaar voor deze jaren trouwe dienst.

Sleuteloverdracht in Grave
Sinds mijn aantreden als pastoor, alweer twee jaar geleden toen we midden in de coronapandemie zaten, hebben we afscheid genomen van veel vrijwilligers. Door het bereiken van een respectabele leeftijd, maar ook door overlijden, door het coronavirus hebben we het aantal vrijwilligers zien slinken.
Naast Joop van Raay, zijn ook bijvoorbeeld Harry en Margriet Siebers gestopt met de meeste van hun werkzaamheden. Zij waren jarenlang de vertrouwde gezichten om en rond de St.-Elisabethkerk. Met hun zeer grote inzet en gewaardeerde aanwezigheid bepaalden zij mede het gezicht van de S.-Elisabethkerk, hét visitekaartje van Grave.

Bij alle grote dank, ook een vraag naar uw sleutel op weg naar morgen
Sleutels dragen wij de komende tijd over, maar hierbij hoort ook dat we versterking zoeken om alles mogelijk te maken.
  • Of het nu gaat om​schoffelen van een van onze begraafplaatsen en/of urnentuin.
  • schoonmaken van onze kerken,
  • koper/zilver poetsen,
  • lectoren,
  • misdienaars, acolieten,
  • kosters,
  • koffieschenkers,
  • bloemversiering,
  • kerststal,
  • collectanten,
  • kerkwachten,
  • kerkbestuursleden.
In al deze categorieën zoeken wij mensen om sleutels door te geven en te werken aan de toekomst van onze Kerk, van onze parochiegemeenschap, om deze door te geven aan de volgende generatie.
Zet u zich al in voor de Kerk?

Met herderlijke groet,
Pastoor Herman Schaepman

PS:
Het is onmogelijk om al de vrijwilligers bij naam en toenaam te noemen,  mar ik hoop dat ik met dit artikel wel de urgentie aangeef van vrijwilligers die wij zoeken.
Allen die zich hebben ingezet, zich nog steeds inzetten voor onze parochiegemeenschap, voor u allen een diepe buiging en een dank u wel!