Woensdag 28 mei 2025
(1 juni) Orgelconcert tussen Hemelvaart en Pinksteren
Zondag 1 juni 2025
15:30 uur: Grave, Protestantse Kerk en Sint-Elisabethkerk
Concert op twee orgels
Tommy van Doorn
Programma: Tussen Hemelvaart en Pinksteren
Van de Neurenbergse componist Hans Leo Hassler horen we als inleiding op het programma een stralende Ricercare waarin Renaissance-polyfonie ons het plenum van dit orgel laat horen. Van Johann Sebastian Bach horen we het Praeludium (waar Charles Gounod later een Ave Maria-zetting overheen componeerde) en Fuga in C-dur uit het Das Wohltemperierte Klavier; daartussen in een vrije orgelfantasie in dezelfde toonsoort. Het koraal Komm, Gott Schöpfer, Heiliger Geist is een bekende Lutheraanse Pinksterhymne op basis van het Veni Creator. De vitale bewerking uit Bachs Orgelbüchlein wordt gevolgd door een koraalzetting. Van de Duitse componist Justin Heinrich Knecht en de Italiaan Andrea Luchesi volgen levendige werken in de galante stijl.
In de Elisabethkerk klinkt eerst werk van Christian Heinrich Rinck – muziek die perfect past op de orgels van Smits. De dramatische Fantasia en Fuga in c-moll klinkt in een gepast Grave karakter – op het lijf van dit orgel geschreven, dus… Hierna volgen een drietal Interludes over het Veni Creator van Auguste Sérieyx, compositiedocent aan de Schola Cantorum in Parijs. Deze korte stukken kunnen gebruikt worden als tussenspelen tussen de gezongen verzen van de hymne; ze zijn echter ook als een suite te spelen. De eerste Interlude laat de warme grondstemmen van het orgel horen in een harmonisch rijke zetting waarbij, door de tamelijk vrije ritmiek, de melodie gewichtloos rondzingt. De tweede Interlude brengt meer licht in de klank en behandelt de melodie met imitaties. In het derde deel komen de tongwerken en vulstemmen aan bod; het geheel eindigt met een majestueuze fanfare. Na diverse Pinksterstukken in dit programma gehoord te hebben, keren we ter besluit van dit concert terug naar Hemelvaartsdag met het slotdeel van L’Ascension van Olivier Messiaen. Dit werk is van een uiterst meditatief karakter en verklankt op zachte grondstemmen, in dichte en langzaam opstijgende harmonieën, het gebed van Christus’ hemelvaart. De unieke, mystieke klankwereld van Messiaen besluit dit concert op verstilde wijze.
Protestantse Kerk
Hans Leo Hassler (1564-1612)
1. Ricercare quinto tono
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
2a. Praeludium in C-dur (BWV 846/1 uit Das Wohltemperierte Klavier)
b. Fantasia in C-dur (BWV 570)
c. Fuge in C-dur (BWV 846/2 uit Das Wohltemperierte Klavier)
3. Komm, Gott Schöpfer, Heiliger Geist (BWV 631 en koraal BWV 370)
Justin Heinrich Knecht (1752-1817)
4 Thema mit vier Veränderungen
Andrea Luchesi (1741-1801)
5. Sonata in D-dur (Allegro)
Sint-Elisabethkerk
Christian Heinrich Rinck (1770-1846)
6. Fantasia en Fuga in c-moll (uit Practische Orgelschule, opus 55)
Auguste Sérieyx (1865-1949)
7. Trois Interludes pour le chant du ‘Veni Creator’ Olivier Messiaen (1908-1992)
8. Prière du Christ montant vers son Père (uit L’Ascension)
CV
Tommy van Doorn is hoofdorganist van de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel. Hij bespeelt hier het monumentale Smits-orgel (1842). Tevens is hij beiaardier van Boxtel, Geldrop, Schijndel, Son, Valkenswaard en Waalre. Hij werkt als hoofdvakdocent beiaard aan het Utrechts Conservatorium en geeft zodoende les aan de HKU Nederlandse Beiaardschool in Amersfoort. Ook werkt hij als orgeldocent in Helmond. Hij studeerde hoofdvak orgel aan het Fontys Conservatorium in Tilburg bij Henco de Berg en Ad van Sleuwen. Daar studeerde hij ook bijvak piano bij Jelena Bazova en verdiepte zich bovendien in het bespelen van het Franse drukwindharmonium. Verdere masterclasses en interpretatielessen werden gevolgd bij o.a. Kees van Houten, Ben van Oosten, Joris Verdin, Wolfgang Baumgratz en Luca Scandali. In 2020 behaalde hij zowel zijn masterdiploma beiaard aan de HKU Nederlandse Beiaardschool te Amersfoort als zijn masterdiploma muziekwetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Hij werkte mee aan radio- en tvuitzendingen; in 2021 was zijn beiaardspel een jaar lang wekelijks te horen op NPO Radio 3FM. Hij werkt momenteel aan een uitvoerig project rondom orgelmuziek in verbinding met de Eerste Wereldoorlog. Op de website www.tommyvandoorn.com/1418 kunt u hier meer over lezen.
15:30 uur: Grave, Protestantse Kerk en Sint-Elisabethkerk
Concert op twee orgels
Tommy van Doorn
Programma: Tussen Hemelvaart en Pinksteren
Van de Neurenbergse componist Hans Leo Hassler horen we als inleiding op het programma een stralende Ricercare waarin Renaissance-polyfonie ons het plenum van dit orgel laat horen. Van Johann Sebastian Bach horen we het Praeludium (waar Charles Gounod later een Ave Maria-zetting overheen componeerde) en Fuga in C-dur uit het Das Wohltemperierte Klavier; daartussen in een vrije orgelfantasie in dezelfde toonsoort. Het koraal Komm, Gott Schöpfer, Heiliger Geist is een bekende Lutheraanse Pinksterhymne op basis van het Veni Creator. De vitale bewerking uit Bachs Orgelbüchlein wordt gevolgd door een koraalzetting. Van de Duitse componist Justin Heinrich Knecht en de Italiaan Andrea Luchesi volgen levendige werken in de galante stijl.
In de Elisabethkerk klinkt eerst werk van Christian Heinrich Rinck – muziek die perfect past op de orgels van Smits. De dramatische Fantasia en Fuga in c-moll klinkt in een gepast Grave karakter – op het lijf van dit orgel geschreven, dus… Hierna volgen een drietal Interludes over het Veni Creator van Auguste Sérieyx, compositiedocent aan de Schola Cantorum in Parijs. Deze korte stukken kunnen gebruikt worden als tussenspelen tussen de gezongen verzen van de hymne; ze zijn echter ook als een suite te spelen. De eerste Interlude laat de warme grondstemmen van het orgel horen in een harmonisch rijke zetting waarbij, door de tamelijk vrije ritmiek, de melodie gewichtloos rondzingt. De tweede Interlude brengt meer licht in de klank en behandelt de melodie met imitaties. In het derde deel komen de tongwerken en vulstemmen aan bod; het geheel eindigt met een majestueuze fanfare. Na diverse Pinksterstukken in dit programma gehoord te hebben, keren we ter besluit van dit concert terug naar Hemelvaartsdag met het slotdeel van L’Ascension van Olivier Messiaen. Dit werk is van een uiterst meditatief karakter en verklankt op zachte grondstemmen, in dichte en langzaam opstijgende harmonieën, het gebed van Christus’ hemelvaart. De unieke, mystieke klankwereld van Messiaen besluit dit concert op verstilde wijze.
Protestantse Kerk
Hans Leo Hassler (1564-1612)
1. Ricercare quinto tono
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
2a. Praeludium in C-dur (BWV 846/1 uit Das Wohltemperierte Klavier)
b. Fantasia in C-dur (BWV 570)
c. Fuge in C-dur (BWV 846/2 uit Das Wohltemperierte Klavier)
3. Komm, Gott Schöpfer, Heiliger Geist (BWV 631 en koraal BWV 370)
Justin Heinrich Knecht (1752-1817)
4 Thema mit vier Veränderungen
Andrea Luchesi (1741-1801)
5. Sonata in D-dur (Allegro)
Sint-Elisabethkerk
Christian Heinrich Rinck (1770-1846)
6. Fantasia en Fuga in c-moll (uit Practische Orgelschule, opus 55)
Auguste Sérieyx (1865-1949)
7. Trois Interludes pour le chant du ‘Veni Creator’ Olivier Messiaen (1908-1992)
8. Prière du Christ montant vers son Père (uit L’Ascension)
CV
Tommy van Doorn is hoofdorganist van de Sint-Petrusbasiliek in Boxtel. Hij bespeelt hier het monumentale Smits-orgel (1842). Tevens is hij beiaardier van Boxtel, Geldrop, Schijndel, Son, Valkenswaard en Waalre. Hij werkt als hoofdvakdocent beiaard aan het Utrechts Conservatorium en geeft zodoende les aan de HKU Nederlandse Beiaardschool in Amersfoort. Ook werkt hij als orgeldocent in Helmond. Hij studeerde hoofdvak orgel aan het Fontys Conservatorium in Tilburg bij Henco de Berg en Ad van Sleuwen. Daar studeerde hij ook bijvak piano bij Jelena Bazova en verdiepte zich bovendien in het bespelen van het Franse drukwindharmonium. Verdere masterclasses en interpretatielessen werden gevolgd bij o.a. Kees van Houten, Ben van Oosten, Joris Verdin, Wolfgang Baumgratz en Luca Scandali. In 2020 behaalde hij zowel zijn masterdiploma beiaard aan de HKU Nederlandse Beiaardschool te Amersfoort als zijn masterdiploma muziekwetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Hij werkte mee aan radio- en tvuitzendingen; in 2021 was zijn beiaardspel een jaar lang wekelijks te horen op NPO Radio 3FM. Hij werkt momenteel aan een uitvoerig project rondom orgelmuziek in verbinding met de Eerste Wereldoorlog. Op de website www.tommyvandoorn.com/1418 kunt u hier meer over lezen.