Deze kerk herbergt een schat

• In het hoogkoor hangen bijzondere schilderstukken , van de bloemallegorie van Daniël Seghers (Antwerpen, 1590-1661), de ‘Memorietafel’ van Jacob de Haan (1528) tot bijvoorbeeld Maria ter Engelen (Han Bijvoet, 1957).
  • De kerk kent daarnaast een zestal lindenhouten beelden van de beeldsnijder Petrus Verhoeven (1729-1816) en meerder werken van Walter Pompe ( 1703-1777).
  • Een fijnzinnig, indrukwekkend palmhouten Mariabeeldje (Antwerpen, 1660) treft u in het zijaltaar van het noordtransept.
  • Daartegenover staat een zogenaamde ‘Staakmadonna’(slechts hoofd en handen, rustend op een houten staketsel, zijn uitgesneden. Deze ‘Goede Moeder van Grave'(1780) met haar rijkdom aan regalia ontvangt de parochie in 2015 uit Antwerpen, zoals te zien aan beide stadswapens en de accenten in de tekst in het console.
  • Arnoud van Gelder (1410-1473) en zijn hofstad zijn eertijds dusdanig verknocht aan elkaar, dat deze hertog van Gelre en heer van Grave na zijn dood in deze st.-Elisabethkerk is begraven. Nou ja, conform zijn testament is zijn hart in een loden kistje bijgezet bij de resten van een jaren eerder overleden Kartuizer slotzuster in de binnenstad van den Bosch, met wieArnoud intensief correspondeerde. In 1483 is hier diens broer Willem van Egmond eveneens ten grave gedragen.De tombe met de levensechte beelden van beide heren is tijdens het beleg van 1794 verwoest.Een tiental jaren later richt het stadsbestuur een nieuw monument op in het hoogkoor, dat u na de grote restauratie terugvindt in het noordtransept.
  • Het orgel van F.C. Smits (Reek, 1846) sneuvelt als drieklaviersorgel ten dele in 1866 als een van de pijlers van de kerk instort. In 2016 ondergaat het krijgt dit monumentaal instrument een grote restauratie. Een nadere restauratie van het geheel inclusief het in 1846 vernielde rugwerk ( u ziet nu een schijnrugwerk)staat nadrukkelijk op de actielijst van parochie en de kerk als erfgoed beherende stichting Restauratie Elisabethkerk Grave (REG).
  • Het liturgische erfgoed van de gehele st.-Elisabethparochie, inclusief in bruikleen het vaatwerk en de kleding van stichting Erfgoed Maaszicht, is samengebracht in de ‘Schatkamer’. Wat wij mogen koesteren uit de voorbije eeuwen en huidige tijd valt hier, veilig geconserveerd, regelmatig te bezichtigen zonder te vervallen tot een museum. Door het herhaald gebruik in de liturgie ontmoeten tijd en eeuwigheid, verleden, heden en toekomst elkaar.